Jual Burger..Untung ke.?

brgr.jpg

Antara kerja dan kerjaya mempunyai maksud yang berbeza, maksud kerja bagi saya ialah bekerja untuk orang untuk memperoleh wang manakala kerjaya pula kita bekerja untuk mendapat kekayaan dan kejayaan untuk kepentingan kita dan perniagaan kita.

Saya sering dengar antara kerja dan kerjaya, kerjaya menjadi pilihan yang lebih kepada remaja sekarang, dalam pemerhatian saya sekarang remaja lebih memilih kepada perniagaan kerana membawa keutungan yang besar dengan waktu yang singkat berbanding dengan kerja (kerja lebih dan kurang gaji sama saja..😩

Minggu lepas saya pergi dekat kawasan Sentul, pergi beli burger ayam dekat kawasan Taman Dato’ Senu, remaja lelaki 3orang sedang bekerja keras berniaga burger..mula-mula saya perhatikan tidak ada orang tapi lepas saya bersuara bermulalah cerita.

Saya tanya dia untung ke niaga burger, dia cakap dia bukan niaga dekat sini je tapi terdapat 4 lagi buah kedai dekat kawasan KL yang dia usaha kan tapi ada orang yang jaga..Fuhh..! hebat jugak mamak nih, nampak bisnes slow tapi pendapatan gempak punya.

Saya memberanikan diri tanya keuntungan dia tiap-tiap malam, mulanya dia cakap sikit-sikit je tapi bila saya asyik bertanyakan pendapatan dia tiap-tiap malam, dia pun jawab, berapa kalau u all nak tahu..

Satu kedai tiap-tiap malam dia dapat sekurang-kurangnya RM150.00 semalaman,campur dengan 4biji kedai lagi berapa. Tapi lepas tolak modal semua keuntungan dia boleh tahan lagi la.

p/s  : Pengajaran yang dapat kita ambil dekat sini adalah, perniagaan apa pun boleh berjaya kalau ada strategi dan income bercabang..maksud saya pendapata masuk bercabang-cabang. Perniagaan yang paling saya suka adalah dalam IT.

1 Comment »

  1. alirfan said

    memang sronok baca artikel ni.. bersemangat saya jadinya.. teruskan menulis tip2 sbegini ya? hehe..

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Reply

