MLM dan Perniagaan Biasa

Multilevel Marketing     Saya mula kenal pernigaan MLM ( Multilevel Marketing ) ini pada umur saya 15tahun, perniagaan ini aktif disekitar Shah Alam dan memiliki menara sendiri dekat Damansara, tanah paling mahal di Kuala Lumpur.

          Pada mula saya follow perniagaan ini abang saya yang bawa, dia cakap kawan dia dah beli kereta BMW 7Serries..(kereta idaman saya tau..!) bila sampai dekat majlis tuh saya tengok dia salam dengan kawan dia yang baru saja sampai dengan kereta mewah dia.Saya kagum dengan sikap dia yang terlalu merendah diri,kawan abang saya pun mula la sembang dengan saya tentang perniagaan MLM.

       Pada mulanya saya memang buta tentang perniagaan ini, tapi lepas 3bulan follow abang saya buat perniagaan ini saya pun dah tahu sistem dia yang amat berat bagi saya nak ikuti dan saya pun nak juga cuba benda baru, tapi saya tidak pasti saya boleh berjaya kerana saya jenis malas jual barang.

     Tapi saya kagum dengan abang saya kerana dia sudah pangkat ke 4 dari pangkat yang bawah dan sekarang dia masih lagi ikut perniagaan itu walaupun dah banyak kali dipandang hina oleh rakan-rakan. Saya pun dah naik lemah dengan MLM saya pun tolak tawaran abang saya dengan  alasan tidak ada masa nak jual barang.

       3bulan kemudian abang saya datang dan tunjukkan cek yang gempak la bagi saya, pada mulanya ada juga rasa kecewa tapi nak buat macam mana saya dah tolak rezeki saya, sekarang abang saya dah tukar kereta n barang-barang rumah dia.

       Pengajaran yang dapat kita ambil adalah usahalah dengan berterusan dengan apa yang kita minat kerana ia akan melahirkan kejayan yang mambuatkan diri kita rasa puas!

 p/s  : Saya pula minat dengan perniagaan internet, pernah jugak dapat komisen sebanyak RM300.00 kad topup kerana bagi 24orang downline kat mamber online saya yang menyertai MLM melalui internet..hehe..topup free..🙂

4 Comments »

  1. Dila said

    Saya ada juga buat CNI, tapi Din saya tak berjaya nak tau kenapa?
    1. Saya tidak minat tapi tetap buat kerana nak duit
    2. Tak mendalami dengan jelas MLM.
    3. nAK untung cepat.

  2. kayrol said

    Salam tuan, layari http://www.zaharuddin.net untuk ambil malum tentang halal haram perniagaan seumpama ini. Semoga kita sama-sama mencarai rezeki yg halal dan berkat.

  3. redha said

    Salam bahagia,…
    Saya amat bersetuju dgn pendapat Tn dan beberapa komen di atas. Sebenarnya perniagaan MLM telah banyak dicemari dengan program skim cepat kaya dan piramid. Kesian, orang yg buat MLM dgn betul juga dianggap haram. Sama juga dengan perniagaan internet, ramai yg salah anggap.
    Wahai para usahawan tulin semua, bersabarlah terus menambah ilmu, jgn berhenti berusaha dgn berlapang dada, jgn lupa sentiasa mohon petunjukNya. Satu masa anda pasti berjaya. Amin

  4. taqiyuddin said

    Memang, kalau dahulu kita buat MLM tuk kayakan orang bawah baru kita sama-sama naik, tapi sekarang tidak..diaorang tipu orang bawah semata-mata nak income yang lebih..tak kemana jugak last-last..

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Leave a Reply

